Visie

Laat één ding duidelijk zijn: leren is soms helemaal niet makkelijk. Televisie, computer, vriendjes, vriendinnetjes… afleiding in alle soorten en maten te over voor uw kind. Daarbij is hij of zij vaak niet gewend structuur aan te brengen, laat staan dat hij of zij enig idee heeft van de best te volgen leerstrategie.
Met als resultaat: een neerwaartse spiraal van tegenvallende resultaten, demotivatie en een achterstand die op eigen houtje eigenlijk niet meer weg te werken is.

Geen straf maar hulp
Dan komen wij in beeld. Met alle mogelijke steun om uw kind te helpen. Om hem of haar weer de gewenste schoolresultaten te laten halen. Voorwaarde daarvoor is natuurlijk wel dat hij of zij gemotiveerd is, Mijn huiswerk & zo! ziet zitten. Huiswerkbegeleiding moet allesbehalve een straf zijn, maar juist worden ervaren als (tijdelijke) hulp.

Samenwerken
Voorwaarde voor succes is bovendien dat u als ouders met ons samenwerkt. Bijvoorbeeld door open te staan voor regelmatig contact met ons over de vorderingen van uw kind. Zo krijgt u geregeld per e-mail bericht over hoe uw kind het ‘doet’ bij ons. Aanwezigheid, motivatie en werkhouding, voortgang en vorderingen van de begeleiding, al dat soort zaken komen daarbij aan bod.

Studievaardig maken
Het studievaardig maken van uw kind, hem of haar individueel leren het huiswerk te organiseren en te structureren, daar gaat het ons om. Stap voor stap op weg naar zelfstandig en verantwoord leren. Stap voor stap op weg naar meer zelfvertrouwen, meer motivatie en dus betere schoolresultaten.

Let wel: wij beloven geen gouden bergen, wij bieden geen instant succes. Uw kind begeleiden naar leer- en huiswerkzelfstandigheid is een proces dat geduld en dus tijd vergt. Tegelijkertijd leert onze ervaring dat een betere studievaardigheid wel degelijk betere cijfers oplevert. En dat het aanleren van een goede leerstrategie ook van belang is voor de vervolgopleiding van uw kind.

Werkwijze

Het individuele leertraject dat uw kind bij ons doorloopt beslaat drie stadia:

Inventarisatiestadium
In het inventarisatiestadium worden de problemen die uw kind heeft met het maken of leren van huiswerk in kaart gebracht en opgenomen in een persoonlijk dossier.Vervolgens worden oplossingen aangedragen en met uw kind besproken.

Deze oplossingen kunnen betrekking hebben op:
– de leerdoelen (wat moet geleerd worden?)
– de leerstrategieën (hoe leer ik/hoe bereid ik mij voor?)
– de leerresultaten (meten wat geleerd is door mondelinge/schriftelijke overhoring)
– de evaluatie (moeten extra taken of tijd worden ingepland omdat de leerresultaten tegenvallen?).

In dit stadium is de begeleiding van uw kind gericht op de ontwikkeling van studievaardigheden. Voordat aan het huiswerk wordt begonnen worden de zojuist genoemde onderwerpen besproken. De evaluatie vindt tussentijds plaats én na een toets.

Zelfstandigheidsstadium
In het zelfstandigheidstadium mag uw kind zelf bepalen welke leerstrategieën toegepast worden om het huiswerk te leren. In overleg uiteraard met de begeleider over de planning en in combinatie met overhoringen. De evaluatie vindt wederom tussentijds plaats én na een toets.

Verantwoordelijkheidsstadium
In het verantwoordelijkheidsstadium is uw kind zelf verantwoordelijk voor zijn leerproces. Nadat hij of zij heeft bewezen de studievaardigheden onder de knie te hebben, wordt de aanwezigheid bij de huiswerkbegeleiding afgebouwd. Uw kind gaat weer zelfstandig thuis aan het werk en komt op afgesproken tijden nog enkele keren langs om van een docent feedback te krijgen op de eigen aanpak.
U zult begrijpen dat het doorlopen van bovengenoemde stadia per kind verschilt. En dat ieder kind zijn of haar eigen tijd nodig heeft om zich de bij elk stadium horende leervaardigheden eigen te maken.

Maak hier een afspraak!

Het intakegesprek is gratis. Ook rekenen wij geen inschrijfgeld.